Et blikk inn i fremtiden
Vinbransjens viktigste messe ProWein avholdes hvert år i Düsseldorf, og kan feire 20 års jubileum i 2014.
I den forbindelsen har messens arrangører fått organisasjonen Wine Intelligence til å ta pulsen på vinindustrien i de neste 20 årene.
Det har man gjort ved å spørre 115 bransjefolk fra hele verden om hvordan de mener vinens verden vil ta seg ut i 2034.
Det ble det en diger rapport av, som har fått tittelen «The International Wine Industry: Global Experts’ Vision 2034”.
Her er et utsnitt av funnene:
* 77% av de spurte mente at forbrukerne i 2034 vil bruke enda mindre tid på å overveie hvilken vin de skal kjøpe.
Konsumentenes valg vil i større grad styre vinindustrien, på bekostning av produsentene. Derfor må vinfirmaene finne på nye metoder til hurtig å fange forbrukernes oppmerksomhet.
* Forbrukerne vil innen den tid generelt vite mer om vin og være parate til å bruke flere penger på en ekstra god flaske. Mange vil også være mer interessert i god veiledning (noe vi heldigvis har allerede i dag her hjemme). Mange ser for seg en utvikling der restaurantenes og barenes rolle vil fortsette å falle mens konsumentene i økende grad velger å spise og drikke hjemme.
* Når det gjelder land som ikke har statlig vinmonopol spådde 66% av de spurte at vinsalget i enda større grad enn i dag vil bli polarisert. Supermarkedene vil nesten utelukkende selge masseproduserte viner fra de store, kommersielle vinprodusentene, mens de mindre vinbutikkene stort sett kun vil ha viner fra mindre nisje-produsenter og vinhandlere (og deres innflytelse vil svekkes). Alminnelige mellomstore vinhus kan få vanskeligheter med å finne hvor de hører hjemme.
* Vinsalg på Internet vil bli markant mer utbredt, på samme måte som stadig flere vinprodusenter vil markedsføre seg selv og selge sine produkter online direkte til forbrukerne.
* Framstillingen og salget av musserende vin vil øke, mens rosévinene vil komme mer i bakgrunnen fram mot 2034. De største markedene vil bli Nordamerika og Kina.
* 82% var overbevist om at emballasjen vil komme til å spille en langt større rolle enn i dag. Den tradisjonelle vinflasken vil ikke forsvinne, men miljøriktig emballasje og andre alternative løsninger vil komme – blant annet i forsøket på å fange nye forbrukeres interesse. Design, merkebygging og markedsføring vil bli stadig viktigere.
* Nye lover innenfor alkoholpolitikken vil i stigende grad gjøre livet vanskeligere for vinindustrien mente 58% av vinspesialistene. Det gjelder f.eks. innføring av advarsler på vinflaskene à la dem på sigarettpakker, avgiftsforhøyelser og forbud mot vinreklamer. I tillegg var noen av de spurte opptatt av at globale klimaendringer vil endre premissene for vinproduksjonen.
Det store engelske handelshuset Berry’s Bros. & Rudd ser verden i et enda videre perspektiv – 50 år.
De skriver i en rapport fra 2008: «I 1958 var det svært få som forutså at USA, Argentina og Chile skulle kunne lage god vin. I dag vet vi at nesten annenhver flaske som selges på det globale markedet er produsert utenfor Europa. Hva vil så skje innen 2058?”
De fokuserer på at det landet som i dag er det 6. største, Kina, vil innta en dominerende rolle når det gjelder masseprodusert vin. Dominerende druer vil bli Cabernet Sauvignon og Chardonnay, som i dette landet vil finne pefekte forhold. ”Kina har vinmarkene, men ikke den tekniske ekspertisen”. Allerede nå ser vi at mange av de store produsentene ønsker å investere her.
De globale klimaendringene vil få stor innflytelse i de tradisjonelle produksjonsområdene, og åpne for nye områder. Berrys spår at land som Ukraina, Moldova, Kroatia, Slovenia, Polen og Canada vil tiltrekke seg stadig mer investeringspenger, og etterhvert få en helt annen stilling enn de har i dag.
De spår videre at Australia vil oppleve katastofale tørkeperioder, og at kontinentet ikke lenger vil være i stand til å selge billige viner. Innen 2058 vil det være altfor varmt for drueproduksjon. Man vil få håndlagede, terroirdrevne, kostbare nisjeprodukter. Kjøligere, våtere områder som Tasmania vil få en dominerende stilling. Men de spår at Australske investorer vil fortsette å dominere den globale vinhandelen.
De mener også at konsumentene vil bry seg mindre om Australsk Shiraz, Sauvignon Blanc fra Marlborough eller Merlot fra California, og heller gå for Lindemans Light, Waitrose White eller Rosemount Red.
De sier at om 50 år vil konsumentene spørre etter merkevarer eller smaker de kjenner (og liker), og bry seg mindre om hvor vinene kommer fra. Druene vil være genetisk manipulerte for å tekkes konsumentenes smak, og produsentene vil tilsette kunstig smak for å lage vinen slik konsumentene vil ha den. Sluttproduktet vil i langt større grad kunne tilpasses forbrukerne. På grunn av de store kostnadene ved dagens vindistribusjon, vil vi få se vin transportert på tankskip, og salg av vin i glassflasker vil forsvinne totalt.
Hva synes vi om dette?
Kommentarer