Hjem > Generelt > Vin og musikk – et gjenbesøk

Vin og musikk – et gjenbesøk

Noen av dere husker kanskje at jeg skrev litt om vin og musikk for en tid tilbake.
Nå har den danske Vinavisen gitt meg en grunn til å skrive mer, med utgangspunkt i det som nevnes i et av de siste numrene.
Her står det at det finnes vinprodusenter rundt om i verden som mener at såvel vinstokkene som den ennå ikke ferdige vinen har godt av å lytte til musikk. Noen av dem setter opp høyttalere i vinmarkene og lar klassisk musikk tone ut over vinstokkene i troen på at det gir druer av optimal kvalitet. Andre spiller musikk inne i fatkjelleren, mens vinen ligger og modner på fat – som f.eks. hos det berømte chilenske vinhus Montes i Colchagua Valley, hvor man mener at stilferdig munkesang fra middelalderen gjør vinene enda bedre.

OD-BF882_WINE_FR_20150402143727Og så er det den chilenske vinmakeren Juan José Ledesma som senker høyttalere ned i fatene fylt med vin. Han eier vinhuset Viñas Inéditas i vindistriktet Bío-Bío. Ledesma fremstiller to forskjellige ”musikk-rødviner”, en Cabernet Sauvignon og en Malbec – begge under navnet Terroir Sonoro. Malbec-vinen lages på druer fra 140 år gamle vinstokker.
Juan José Ledesma er selv musiker, og eksperimenterer med i alt ti fat fylt med de to forskjellige vinene. Og den musikk spilles gjennom de små, vanntette høyttalerne, er skreddersydd til de to vinene av vinprodusenten selv.
Til VinAvisen har han forklart følgende om den omstendelige prosessen:
– Fatene med henholdsvis Malbec og Cabernet Sauvignon vibrerer i hver sin frekvens, og det er disse frekvensene som har vært med på å bestemme hoved-akkorden i musikken.
– De akkordene jeg kom fram til, forente jeg med min fornemmelse av de to forskjellige druene. F.eks. er det litt sigøyner-ånd over Malbec-druen, som har en evne til å produsere helt spesielle viner i enhver jordtype og ethvert klima. Den uttrykker og bidrar til den lokale kulturen – akkurat som en sigøyner.
Med utgangspunkt i de akkordene Ledesma hadde funnet fram til, skapte han så – sammen med noen andre musikere – musikkstykkene til de to vinene. Til Malbec-vinen ble det til to forskjellige stykker inspirert av sigøynermusikk.
Vinavisen ville ikke bli forundret om noen av leserne tenker at dette lyder litt sprøtt. Og Juan José Ledesma har da også fått en hel del kolleger til å trekke på smilebåndet.
Men faktisk får projektet en ganske stor økonomisk støtte fra et spesielt fond som støtter utviklingsprosjekter til gavn for landbruket i Chile. Og en test-smaking som Ledesma hadde tidligere i år, tyder på at hans eksperimenter på en eller annen måte påvirker vinen.
Vinprodusenten lot et smakspanel bestående av fire profesjonelle vinbransjefolk og tolv alminnelige forbrukere blindsmake de to forskjellige Terroir Sonoro vinene – og to kontrollviner laget på de samme druene.
Samtlige druer til såvel ”musikk-vinene” som til kontrollvinene var blitt høstet samme dag og behandlet på nøyaktig samme måte og modnet i like fat – fremstilt av den samme bødker og av tre fra den samme skogen.

 

Deltakerne i smakspanelet fikk først tre glass med Cabernet Sauvignon-vinen – der to var fylt med kontrollvinen og det tredje med ”musikk-vinen”. Oppgaven var så å utpeke den som skilte seg fra de andre. Deretter ble det samme gjort med Malbec-vinen.
I smakingen av Cabernet-vinen kunne femten av seksten smakere utpeke ”musikk-vinen” – og for Malbec-vinens vedkommende var det 88% av deltagerne som svarte rett.
Noen av deltagerne mente at ”musikk-vinene” var mer avrundede og ikke så rå som kontrollvinene – ingen av vinene var enda ferdigmodnet. Andre kunne bare smake at det var en forskjell uten å kunne si om musikken gjorde vinen bedre eller dårligere.
Årgang 2013 av de to vinene er nå i salg – dog kun i Chile – og med på kjøpet får man en cd med den musikken vinen har lyttet til.
”Musikk-vinene” har sin egen hjemmeside (på spansk), og under rubrikken ”La musica” kan man høre de forskjellige musikstykkene. Prøv f.eks. å lytte til den livlige ”Gipsy Malbec en La minor” – man kunne nesten ønske at man var en Malbec-vin …
ooo
Mens noen vinprodusenter eksperimenterer med hvordan musikk påvirker vin og vinstokker, er det andre som gjør forsøk med hvordan musikk påvirker den måten vi som forbrukere oppfatter en vins smak på.
Et eksempel er et forsøk som den amerikanske vinmakeren Clark Smith utførte i 2007, der han lot et smakspanel smake 150 viner og lytte til hele 250 forskjellige stykker musikk.
Ved å sette sammen vin og musikk på kryss og tvers fant panelet fram til både gode og dårlige kombinasjoner – såvel for enkeltviner som for viner på druetyper.
Med en rødvin på Cabernet Sauvignon i glasset ville det være riktig med noe heavy metal. Innsmigrende musikk, samt Mozarts «Eine Kleine Nachtmusik» skulle derimot være fortreffelig sammen med Pinot Noir.
Det må være litt av et problem for et ektepar som liker to forskjellige typer rødvin …
Hvor kommer så de største opplevelsene fra? De som er glad i visse vinstiler, kan, som de som liker visse typer musikk, som regel huske et magisk øyeblikk da et stykke musikk eller en spesiell vin satte seg så fast i hukommelsen at de siden vil forsøke å gjenskape det. Et øyeblikk der ikke bare vinen eller musikken, men alle omgivelsene harmoniserte perfekt.
Man har stadig flere vitenskapelige studier som viser hvordan hjernen oppfatter musikk, og via denne økte forståelsen har Clark Smith  undersøkt hvordan musikk og vin faktisk er nært knyttet til hverandre, og kan forsterke hverandre. Det viser seg at den flotteste opplevelsen ikke ligger i musikken eller i flasken i seg selv – men derimot i harmonien mellom dem. Dette åpner opp for nye muligheter til å utforske måter å øke øyeblikkets gleder på, og til og med å hjelpe oss finne disse uforglemmelige opplevelsene.
De fleste av oss vet at vin og mat kan smake bedre om de tilpasses hverandre. Smith’s studier viser at vinpreferanser i stor grad kan  påvirkes av musikk. Jo mer dette temaet undersøkes, desto mer mysteriøst virker det. På en måte kan det virke som om dette samspillet virker som et speil for følelsene våre. Det kan virke som om forskjellige typer vin gir forskjellige stemninger, akkurat som med musikk. Når vinen og musikken passer til hverandre, blir begge bedre. Når de kolliderer, kan resultatet bli dårligere.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. Ingen tilbakesporinger så langt.